צדק חלוקתי? על פעילות הוועדות הגיאוגרפיות מטעם משרד הפנים

כחלק מעבודת צוות שלטון מקומי אנו משמשים גם כיועצים כלכליים של הוועדות הגיאוגרפיות, אשר הוקמו בשנת 2017  בהוראה ישירה של מנכ"ל משרד הפנים. 257 רשויות מקומיות חולקו לפי מיקומן בארץ, לשש ועדות גיאוגרפיות שונות  וזאת על מנת להכריע בסוגיות אזוריות בתחומי מנדט שונים. נושאי הוועדות הם: שינוי גבולות, חלוקת הכנסות, שינוי מעמד מוניציפלי, איחוד רשויות והקמת אשכול אזורי. הבקשות שהוגשו על-ידי הרשויות המקומיות, או כיוזמה עצמאית של משרד הפנים, נבחנו על ידי מנכ"ל משרד הפנים ובחלקן יצאו ככתבי מנדט לוועדות, שם הן נידונות בראייה מרחבית על-ידי חברי הוועדה המנוסים בתחום המוניציפלי יחד עם  צוות מקצועי הכולל יועצים מתחומי הכלכלה המוניציפאלית, תכנון עירוני ו- GIS. תהליך גיבוש`ההמלצה הינו הליך שקוף מול הרשויות והתושבים.
 
לאחרונה בוצעה עבודת ניתוח כל 195 כתבי המנדט של הוועדות הגיאוגרפיות, מיום הקמתן -  על-מנת לבחון האם מתקיים צדק חלוקתי, הממצאים היו מפתיעים לטובה; כך לדוגמא, התושבים באשכולות חברתיים כלכליים 1-5 קיבלו פי 8 יותר כסף לעומת תושבים באשכולות 6-10, רשויות חלשות קיבלו יותר כסף ויותר שטחים בהחלטות של הוועדות הגיאוגרפיות.

לינק לכתבה שפורסמה בגלובס: https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001343246

לא כל כתבי המנדט עוסקים בצדק חלוקתי, דוגמא לכתב מנדט שכזה הוא העברת אוניברסיטת בר-אילן מרמת גן לגבעת שמואל. לקריאה נוספת:  https://www.themarker.com/law/.premium-MAGAZINE-1.9164677

שמרו על קשר

כל הזכויות שמורות לעדליא ייעוץ כלכלי בע"מ
CREATED BY FIRMA
DEVELOPED BY COMPIE