מגזר העסקים הקטנים והבינוניים בישראל, כמו במרבית המדינות המפותחות, מהווה מנוע הצמיחה של המשק, מייצר את מרבית מקומות התעסוקה בו ומהווה מעל 99% מכלל העסקים בישראל.
עד לא מכבר סביבת הפעילות של עסקים קטנים ובינוניים בישראל, על אף הקשיים, החסמים והכשלים האובייקטיביים הרבים הטמונים בה, שלא בדומה למדינות מפותחות רבות, לא נתמכה במדיניות ממשלתית עקבית. להבדיל ממדינות רבות אחרות, בישראל לא רק שלא קיים חוק עסקים קטנים ובינוניים, אלא גם לא היה קיים גוף ממלכתי בעל יכולת וסמכות לייצג את האינטרסים של מגזר עסקי זה מול הממשלה בהקשר של רגולציה מכבידה מחד והמכיר בצורה מעמיקה את הצרכים ומסוגל לספק סיוע מועיל ונגיש לעסקים ויזמים מאידך. מתוך הכרה במצב זה, הוקמה לפני מספר שנים במשרד הכלכלה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, אשר שמה לעצמה מטרת על להפוך לגוף ממלכתי זה ולפרוס מערך תמיכה וסיוע יעיל אשר יקדם מגזר עסקים זה.
האתגר שעמד בפנינו היה לבסס גוף ממשלתי משפיע ומועיל משמעותית ליצירת סביבה ידידותית לפעילות עסקים קטנים ובינוניים, לצבור בסיס ידע, לגבש מדיניות עקבית ומבוססת רב שנתית לקידום המגזר, אשר נתמכת בתכנית פעולה, מבנה ארגוני, משאבי תקציב ותשתיות בשטח.
הפתרון היה ללוות את התהליך מזה מספר שנים, תוך מתן
ייעוץ אסטרגי וביצוע מספר פעולות המספקות תשתית לקידומו:
- הכנת תכנית אסטרטגית לקידום פעילות עסקים קטנים ובינוניים בישראל המבוססת על: מיפוי מעמיק של מצב העסקים הקטנים והבינוניים בישראל, ביצוע סקירה בינלאומית נרחבת של מדיניות סיוע ממשלתי ליצירת סביבה ידידותית לפעילות עסקים אלה ואופן יישומה, ביצוע סקר נרחב בקרב העסקים בישראל וסקירת ספרות נרחבת בנוגע לחסמים וכשלים לפעילות העסקים בישראל.
- גיבוש וניתוח חלופות למודל הפעלה של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים והמלצות למבנה ארגוני התומך ביישום התכנית האסטרטגית.