במסגרת בחינת חלופות שונות למימון הקווים העתידיים במערכת הסעת ההמונים במטרופולין תל אביב, ערכה ADALYA סקירה בינלאומית במטרה לזהות מגמות שונות וחלופות במימון פרויקטים בתחום התשתית, בדגש על פרויקטים תחבורתיים.
פרויקטים בתחום הסעת ההמונים מאופיינים בכך שהפדיון ממכירת כרטיסי נסיעה אינו מכסה במרבית מדינות העולם המערבי את עלות ההפעלה ומשכך לא ניתן לממן באמצעות ההכנסות מהפרויקט את עלות הקמת התשתית. עובדה זאת, בתוספת מגבלת ההוצאה מתקציב המדינה, מחייבות איתור חלופות מימון נוספות.
על רקע המשבר הפיננסי הגלובלי (2008), חלה ירידה בהיקף ההשקעות בתשתית וביכולת לגייס מימון לפרויקטים ארוכי טווח בתחום התשתית. הרגולציה על המערכת הבנקאית, אשר באה לידי ביטוי בתקנות "באזל 3", חייבה חיפוש של חלופות מימון משלימות, לסינדיקט הבנקאי.
במסגרת העבודה אותרו מספר מגמות בולטות בתחום מימון הפרויקטים:
- הפקת לקחים ותיקון מתכונת ההתקשרות בהסכמי PPP בבריטניה – PF2.
- Value Capture – מימון באמצעות מיסוי עליית ערך הנדל"ן באזורי ההשפעה של הפרויקטים.
- Project Finance Bonds – הנפקת אג"ח פרוייקטלי.
PF2
מקורו בבריטניה כהפקת לקחים ממודל ה-PPP (Private Public Partnership) המסורתי.
השינוי העיקרי במודל החדש הינו שהממשלה פועלת בפרויקטים כמשקיעי אקוויטי במיעוט. ע"י כך אמורה להיות מושגת הקצאת סיכונים טובה יותר, הגברה של מעורבות הסקטור הציבורי בפרויקטים, באמצעות נגישות לנתונים ומעורבות בקבלת החלטות אסטרטגיות מכוח היותה של הממשלה משקיע במיעוט. בנוסף, הסקטור הציבורי הופך להיות שותף בתשואה על ההשקעה.
בנוסף, המודל כולל הפרדה מבנית בין הגוף הממשלתי האמון על עריכת מכרז הרכש, לבין הגוף המנהל את ההשקעה בפרויקט, קביעת סטנדרטיזציה של מבנה המכרז והחוזה, הגדרת זמני תקן לתהליך המכרזי, הפחתה ככל הניתן של השירותים הנכללים במכרז ה-PPP ועוד.