אסטרטגיית פעולה בהכנת הקובץ
כל תפקיד נבנה בשלושה חלקים, כאשר הראשון והעיקרי שבהם הינו הגדרת התפקיד (בחרנו להציג קובץ מצומצם ככל הניתן, תחת הנחת מוצא כי רק המשימות העיקריות יוצגו גם תחת המגבלה של אובדן חלק מסוים מהמשימות שאינן בגדר קונצנזוס).
הגדרה זו כלל את המשימות שהעובד מחויב לבצע ואת הכפיפות שלו במבנה הארגוני, כאשר ברור לנו כי לא בכל רשות המבנה הארגוני זהה. לאחר הגדרת התפקיד, הופיעו תנאי הסף שכוללים תנאי סף אקדמיים ותנאי סף של ניסיון מקצועי. אופן הגדרת תנאים אלו, הינו באמצעות פשרה שביצענו בין המצב המצוי כיום לבין המצב הרצוי, תוך כדי כך שנלקחים בחשבון היבטים שונים כגון שכר ממוצע בתפקיד, היצע כח אדם זמין וכו'. טעות "כלפי מעלה" בסעיף זה עשויה להביא לבעיית היצע של עובדים, וטעות "כלפי מטה" עשויה להביא להיצע לא מתאים של עובדים, ולכן זהו אחד החידושים הקיימים בקובץ וקרוב לוודאי גם הרגיש שביניהם.
מתודולוגיית העבודה כללה סקירת חקיקה וחוזרי מנכ"ל לגבי כל תפקיד (לראשונה, יכול כל בעל תפקיד להיכנס לקובץ אחד של משרד הפנים ולקרוא מה החקיקה, אם קיימת, קובעת ביחס אליו), לאחר מכן קיום ראיונות עומק עם גורמים בשלטון המקומי ומקרב הרגולטורים השונים בממשלה.
השלב הבא כלל ביצוע קבוצות מיקוד עם גורמים רלוונטיים נוספים רק מהשלטון המקומי, כאשר בסופו של דבר פורסם הקובץ המלא לשימוע ציבורי למשך מספר חודשים, לצורך קבלת הערות (מעל ל-100 הצעות לתיקונים התקבלו במהלך שלב זה). רק בסוף התהליך שארך מעל לשנה וחצי (!!!) של עבודה מאומצת, הגענו לקובץ שלם וסופי ראשון של 50 תפקידים, כאשר 50 תפקידים נוספים נמצאים גם הם בשלבי הכנה סופיים.
לסיכום
אם ניתן להציג מסקנה אחת מעבודה זו, הרי שהיא בכך שלמדנו כי גורמים מפוקחים (במקרה זה- הרשויות המקומיות) רוצים לעתים לא פחות מהרגולטור (משרד הפנים במקרה זה) לדעת את "כללי המשחק" שלהם. מהם תנאי הסף לתפקיד, מהן הגדרות התפקיד, מה צריך לעשות בכדי להתקדם לתפקיד הבא וכו'. במובן זה, הגדרות התפקידים בשלטון המקומי הן עבור הרשויות המקומיות לא פחות ואולי אף יותר מאשר הן משרתות את הרגולטור עצמו.
------------------------------------------
חברת
ADALYA מלווה בשנים האחרונות בכל הנוגע לייעוץ ברגולציה בתחום השלטון המקומי את משרדי הפנים והאוצר.
במסגרת פעילות זו ביצעה
ADALYA מחקרים רבים העוסקים בתכנון מדיניות מוניציפאלית של חלוקת הכנסות בין רשויות, איחודי רשויות מקומיות, קידום מעמד האישה, תכנון מדיניות ארנונה, פיתוח הון אנושי והגדרות תפקידים ברשויות, סל שירותים מחייב ועוד. פעילות זו לוותה בניתוח סוגיות הקשורות לכלכלת שלטון מקומי, רגולציה, מכרזים, חקיקה, תכנון גיאוגרפי ועוד.
לפרטים נוספים אנא פנו לראש תחום מחקר ושלטון מקומי -
עודד סטקלוב